19/03/2026

II Conferència de l’«Homenatge a Susanna Tavera: veus, textos i obra»: «La passió de Susanna Tavera pel periodisme»


Detall de l'esdeveniment


 

La Biblioteca Pública Arús organitza un «Homenatge a Susanna Tavera: veus, textos i obra» que consta de dues conferències amb l’objectiu de recordar i posar en valor la trajectòria acadèmica i la contribució historiogràfica de Susanna Tavera, historiadora destacada en l’estudi dels moviments socials contemporanis, especialment del moviment obrer i de l’anarquisme en els àmbits català i espanyol.

Al llarg de la seva trajectòria, Susanna Tavera va mantenir una estreta vinculació amb la Biblioteca Pública Arús, institució amb la qual va col·laborar activament. Aquesta iniciativa vol contribuir a preservar i difondre el seu llegat intel·lectual, mitjançant una aproximació als principals eixos de la seva producció científica, que es va centrar en l’estudi de l’anarcosindicalisme, les cultures polítiques llibertàries, la premsa obrera i la història de les dones, àmbits en què va realitzar aportacions rellevants i reconegudes dins la historiografia contemporània.

L’homenatge compta amb la participació de tres historiadors de reconegut prestigi acadèmic: Pere Gabriel, catedràtic emèrit d’història contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del Patronat de la Biblioteca Pública Arús, Enric Ucelay-Da Cal, catedràtic emèrit d’història contemporània vinculat a la Universitat Pompeu Fabra i anteriorment a la Universitat Autònoma de Barcelona i Jaume Guillamet, catedràtic d’història del periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Les seves intervencions oferiran una reflexió sobre el valor i la significació de l’obra historiogràfica de Susanna Tavera.
Aquest homenatge constitueix una oportunitat per aprofundir en el coneixement de la seva trajectòria i per contribuir a la difusió d’una obra fonamental per a l’estudi dels moviments socials i de les cultures polítiques contemporànies.
La Biblioteca Pública Arús organitza aquesta iniciativa amb la voluntat de preservar i difondre el llegat intel·lectual de Susanna Tavera. Així mateix, volem recordar l’homenatge que ja se li va retre en l’acte organitzat per Dones a la Palestra a l’Ateneu Barcelonès, com a mostra del reconeixement que la seva trajectòria i la seva obra han suscitat en diversos àmbits acadèmics i culturals.

El pròxim dijous, 19 de març a les 18.30 h, se celebrarà a la Biblioteca Pública Arús la conferència «La passió de Susanna Tavera pel periodisme», a càrrec de Jaume Guillamet, amb una introducció de Pere Gabriel, «La premsa i la ràdio, objectes d’estudi».

Una part important de l’obra historiogràfica de Susanna Tavera està dedicada al periodisme. Destaquen la seva monografia sobre el diari Solidaridad Obrera, que constitueix una aportació fonamental a la història de la premsa del segle XX, diversos articles sobre les concepcions professionals dels principals periodistes anarcosindicalistes i la biografia de Federica Montseny, en la qual posa en relleu la seva condició i la seva tasca com a periodista. Tavera també dedicà atenció a la història de la ràdio a Barcelona, amb la qual tenia lligams familiars.

Pere Gabriel i Sirvent, és catedràtic emèrit d’història contemporània i professor honorari de la Universitat Autònoma de Barcelona, i vocal secretari del Patronat de la Biblioteca Pública Arús.

Jaume Guillamet Lloveras, és catedràtic emèrit de la Universitat Pompeu Fabra i membre de l’Institut d’Estudis Catalans.

Per a assistir a la conferència, CAL INSCRIPCIÓ PRÈVIA al següent formulari:

II Conferència del "Homenatge a Susanna Tavera: veus, textos i obra": "La passió de Susanna Tavera pel periodisme" (19 de març a les 18.30 h)

L’acte es podrà seguir a través del canal de YouTube de la Biblioteca:

Organitza l’acte:

Amb el suport de:

 

Més activitats

Dimarts, 24 de març de 2026 |  de 17.00 a 20 h

Del 24 de març al 24 d’abril de 2026 |  Diferents horaris

Del 03 de febrer al 17 de març de 2026 |  Diferents horaris

Dissabte, 14 de febrer de 2026 |  Diferents horaris

Dimarts, 17 de febrer de 2026 |  de 18.30 a 20 h

Dijous, 19 de febrer de 2026 |  de 18.30 a 20 h

La Biblioteca estarà tancada per vacances des de l’1 al 31 d’Agost inclusivament.
La Biblioteca estará cerrada por vacaciones desde el 1 al 31 de Agosto inclusive.
The Library will be closed for holidays from 1 to 31 August inclusive.