10/12/2025

Conferència “Arxius i fets: una infraestructura bàsica per a la democràcia”


Detall de l'esdeveniment


 

El pròxim dimecres, 10 de desembre a les 18.30 h, se celebrarà a la Biblioteca Pública Arús la conferència-col·loqui Arxius i fets: una infraestructura bàsica per a la democràcia, a càrrec de Fidel Bellmunt, Pilar Cuerva, Henar Alonso i Montse Català. També hi intervindran Dolors Camats i Maribel Giner.

Serà un acte dedicat a reflexionar sobre el paper fonamental dels arxius en la preservació de la memòria col·lectiva, la transparència institucional i l’accés rigorós a la informació, especialment en un context actual de desinformació constant.

Aquesta activitat s’organitza conjuntament entre la Biblioteca Pública Arús i la Fundació Catalunya Europa, i posa el focus en el paper fonamental dels arxius com a garants de la memòria col·lectiva, la transparència institucional i l’accés rigorós a la informació, especialment en un context global marcat per la desinformació constant.

CONTEXT

Teories de la conspiració o negacionisme de fets evidents, ja sigui que la terra és plana, que el canvi climàtic no existeix o que les vacunes no funcionen.

En un mon de fake news i mentides grolleres, on queda el valor de la veritat? Qui la guarda i la protegeix? I com podem posar-la en valor?

Reivindiquem el paper dels arxius en aquesta tasca de preservar el valor dels fets i la necessitat que les xarxes, la premsa i tots plegats reivindiquem la veritat, no com a una opinió més, sinó com lloc des d’on de començar a opinar.

 

PROGRAMA

18.30 h – Benvinguda a càrrec de:

  • MARIBEL GINER, directora de la Biblioteca Pública Arús
  • DOLORS CAMATS,  directora de la Fundació Catalunya Europa.

18.40 h – Presentació del tema i ponents a càrrec de:

  • FIDEL BELLMUNT, responsable de l’Arxiu Digital Pasqual Maragall

18.45 h – Diàleg moderat per Fidel Bellmunt amb:

  • PILAR CUERVA, directora de l’Arxiu Nacional de Catalunya.
  • HENAR ALONSO, tècnica superior d’arxius de l’estat.
  • MONTSE CATALÀ, cap de documentació de Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio.

19.30 h – Torn de preguntes i debat

19.45 h – Cloenda

 

En aquesta ocasió, l’acte no serà retransmès en directe per la Biblioteca. La sessió serà enregistrada i estarà disponible al canal de YouTube de la Fundació Catalunya Europa l’endemà de la seva celebració.

Per a assistir a la conferència, CAL INSCRIPCIÓ PRÈVIA al següent formulari:

Conferència "Arxius i fets: una infraestructura bàsica per a la democràcia" (10 de desembre a les 18:30 h)

Organitza l’acte:

   

Amb el suport de:

 

CALENDARI D’ACTIVITATS
desembre 2025
DlDtDcDjDvDsDg
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31     
« nov.   gen. »

Més activitats

Del 16 d’octubre a 19 de desembre de 2025 |  Diferents horaris

Dimecres, 10 de desembre de 2025 |  de 18.30 a 22 h

Dijous, 27 de novembre de 2025 |  de 18.30 a 20 h

Dissabte, 29 de novembre de 2025 |  Diferents horaris

Dimarts, 2 de desembre de 2025 |  de 18.30 a 20 h

Dissabte, 06 de desembre de 2025 |  Diferents horaris

La Biblioteca estarà tancada per vacances des de l’1 al 31 d’Agost inclusivament.
La Biblioteca estará cerrada por vacaciones desde el 1 al 31 de Agosto inclusive.
The Library will be closed for holidays from 1 to 31 August inclusive.